Podobnie jak ubrania mają metki z informacjami o sposobie prania, materiale i producencie, tak i obuwie posiada odpowiednie oznakowanie, którego znajomość jest przydatna podczas jego wyboru oraz niezbędna do właściwej pielęgnacji. Na opakowaniu obowiązkowo podane są informacje o producencie lub importerze (nazwa firmy, logo, adres) oraz nazwa obuwia, kraj pochodzenia, rok produkcji i rozmiar. Producent lub importer mają obowiązek dołączyć do towaru w języku polskim informację o zasadach konserwacji. Ważne jest kupowanie wyłącznie dobrze oznakowanego obuwia, bo nie tylko jest to podstawa wiedzy jak je konserwować, ale też o pochodzeniu i walorach zdrowotnych materiałów, które mają kontakt z ludzką skórą. Symbole umieszczone są obowiązkowo w sposób trwały na obuwiu w formie stempli, wytłoczeń, druków, wszywek, naklejek czy tasiemek i na opakowaniu. Określają one materiał, z jakich buty zostały wykonane.

Dodatkowo, prócz producenta oraz obowiązkowych oznaczeń danego obuwia mogą także pojawić się symbole dotyczące szczególnego przeznaczenia (dla osób o wrażliwych stopach, z wadami postawy, czy diabetyków), certyfikatów oraz zgodności z normami bezpieczeństwa użytkowania.